نقش حجامت در تقویت سیستم ایمنی بدن
نوشته شده توسط : علي

قسمتي از بدن که حجامت در آنجا انجام مي شود، ارتباط بسيار نزديکى با محل تجمّع سيستم لنفوييد و غدد لنفاوى دارد. در صورت نفوذ ميکروب‏ها و هرگونه آنتى‏ژن، سلول‏هاى ايمنى موجود در غدد لنفاوي به صورت بسيار قوى و شديد با عامل مهاجم به نبرد پرداخته، آن را مغلوب مى‏کنند. بنابراين وجود غنى‏ترين و قوى‏ترين سيستم لنفاوى در کنار مواضع حجامت باعث مى‏شود که احتمال ابتلاء به عفونت و غلبه‏ى ميکروب بر بدن از طريق موضع حجامت در حدّ صفر باشد و بر عکس تحريک سيستم ايمنى به وسيله‏ى حجامت باعث تقويت اين سيستم حياتى شود.

در طب رايج نه تنها هيچ روشى براى تقويت سيستم ايمنى بدن وجود ندارد، بلکه بسيارى از درمان‏هاى موجود از جمله تجويز داروهاى کورتونى باعث تضعيف عملکرد آن مى‏شود. بنابراين اثبات نقش حجامت در تقويت سيستم ايمنى از اهميت زيادى برخوردار بوده و تأثير آن را در درمان بسيارى از بيمارى‏ها توجيه مى‏کند.



وجود قوى‏ترين سيستم لنفاوى (ايمني) در کنار مواضع حجامت باعث مى‏شود که احتمال ابتلاء به عفونت و غلبه‏ى ميکروب بر بدن از طريق محل حجامت در حدّ صفر باشد و بر عکس تحريک سيستم ايمنى به وسيله‏ى حجامت باعث تقويت اين سيستم حياتى مي شود.


شواهدى که به اثبات اين مدّعا کمک مى‏کند، عبارتند از:

1- ائمه‏ى معصوم ‏عليهم السلام در روايات متعدد حجامت را به عنوان وسيله‏اى براى پيشگيرى از بيمارى‏هاى مختلف مطرح فرموده‏اند. بديهى است، بدن موقعي در پيشگيرى از بيمارى‏ها موفق است که از سيستم دفاعى قوى برخوردار باشد.

2- زکرياى رازى در فصل پنجم کتاب جُدرى و حصبه، براى حجامت تأثيرى پيشگيرانه شبيه واکسيناسيون قائل شده و مى‏گويد:

« در احتراز از آبله قبل از ظهور و جلوگيرى از ازدياد آن بعد از بروز، مقتضى است کودکان و نوباوگان و جوانانى را که آبله در نياورده‏اند يا آنکه آبله مرغان گرفته‏اند و هم‏چنين کسانى که مزاج آن‏ها مستعد قبول آبله است، فصد و کودکان کمتر از چهارده سال را حجامت کنند.»

وى، هم‏چنين مى‏گويد:

«...اما شيرخواران متجاوز از پنج ماه که بدن آن‏ها تر و تازه و سفيد و سرخ باشد را بايد حجامت کرد.»

اين نظر رازى که براى پيشگيرى از ابتلاى کودکان زير چهارده سال به آبله، حجامت را توصيه کرده است، با فرضيه‏اى که مکانيسم اثر حجامت را تقويت سيستم ايمنى بدن مى‏داند، کاملاً مطابقت دارد و چه خوب است که امروزه با ريشه‏کن شدن بيمارى آبله، به تحقيق و بررسى اثر حجامت در پيشگيرى از ابتلا به ساير بيمارى‏هاى عفونى بپردازيم.


3- درمان زکام و آلرژى به وسيله‏ى حجامت:


از زکرياى رازى رساله‏اى باقى مانده که در آن سؤال شهيد بلخى را در مورد فردى که مبتلا به زکام بوده، پاسخ داده است. رازى در اين رساله بعد از بيان فهرست طولانى از پرهيزهايى که بايد مراعات شود و نيز بيان داروهاى گياهى مؤثر بر اين بيمارى، مي گويد در مواردى که بيمارى شديد باشد بايد از حجامت نيز استفاده شود:

« اما کسانى که رنج آنان از اين بيمارى افزون باشد، يعنى بدين گونه که سوراخ‏هاى بينى بسته شده و خارش داشته باشد و عطسه‏ فراوان شده و آب از بينى فرو ريزد، بايد از چيزهايى شبيه به آنچه ياد شد و نيز از راه رفتن و عرق کردن در حمام و حجامت از فرو رفتگى پشت استفاده کنند...»

لازم به ذکر است که براى درمان انواع آلرژى از نوعى حجامت خاص استفاده مى‏کنيم و اينجانب بيماران متعددى داشته‏ام که بعد از ساليان متعدد مصرف داروهاى شيميايى و مراجعه به کلينيک آلرژى، هيچ نتيجه‏اى نگرفته اند، ليکن با انجام چند نوبت حجامت آلرژى، کاملاً بهبود يافته‏اند.


4- نقش حجامت در پيشگيرى از سرماخوردگى:


افرادى که به طور منظم حجامت مى‏شوند، يا دچار سرماخوردگى نمى‏شوند و يا در صورت ابتلاء، بيمارى‏شان بسيار خفيف و زودگذر خواهد بود. اين حقيقتى است که بسيارى از بيماران، شخصاً متوجه آن شده و به ما اعلام کرده‏اند که اگر مثلاً سال گذشته چندين نوبت سرماخوردگى شديد داشته‏اند، زمستان امسال که حجامت کرده‏اند اصلاً سرما نخورده و يا بيمارى‏شان ظرف يک يا دو روز کاملاً خوب شده و علائمى چون تب و درد بدن نيز نداشته‏اند. پرونده‏ى بيماران درمان شده گواه روشنى است بر اين ادّعا که حجامت با افزايش توان ايمنى فرد باعث غلبه‏ى زودرس وى بر انواع ويروس‏هاى سرماخوردگى مى‏شود.

حال دقت بفرماييد که اگر تنها همين يک خاصيت حجامت را در نظر بگيريم، فراگير شدن اين سنت اسلامى تا چه حد مى‏تواند مصرف انواع آنتى‏بيوتيک، آمپول‏هاى پنى‏سيلين، داروهاى مسکّن و تب‏بر و انواع شربت‏هاى سينه را که به وفور خصوصاً در فصل زمستان استفاده مى‏شوند، کاهش دهد و تا چه حد مى‏تواند بهره‏ى کارى دانش‏آموزان و شاغلين را که به دنبال آنفلوآنزا بعضاً به مدت يک هفته بسترى مى‏شوند، افزايش دهد.



حجامت با افزايش توان ايمنى در فرد، باعث غلبه‏ى سريع او بر انواع ويروس‏هاى سرماخوردگى مى‏شود.


لازم به ذکر است که فرزندان بنده که 8 و 5 سال دارند، از بدو تولد سرماخوردگى شديد نداشته و تاکنون هيچ يک از انواع داروهاى آنتى‏بيوتيک يا پنى‏سيلين را نيز دريافت نکرده‏اند. آن‏ها را صرفاً سالى دو نوبت حجامت مى‏کنم و در سلامت کامل به سر مى‏برند و تعجب مى‏کنيد اگر بگويم، برنامه‏ى واکسيناسيون را که براى همه‏ى اطفال از بدو تولد انجام مى‏شود، براى آن دو انجام نداده‏ايم. فرزند اولم تا 9ماهگى واکسن دريافت کرده ولى دومى اصلاً واکسيناسيون نشده و از قضا از نظر تغذيه و رشد جسمى از اولى نيز سالم‏تر است.


5- تأثير حجامت در افراد پيوند عضو شده:


يکى از معدود موارد ممنوعيت انجام حجامت، افرادى هستند که عضو پيوندى دارند. شرط موفق بودن عمل پيوند اعضاء، ضعيف نگاه داشتن سيستم ايمنى بيمار است. به همين منظور داروهاى متعددى به نام ايمونوساپرسيو را تجويز مى‏کنند تا سيستم ايمنى فرد همواره ضعيف بماند. اگر سيستم ايمنى بيمار به هر دليل تقويت يا فعال شود، خطر پس زدن عضو پيوند شده وجود دارد. انجام حجامت، از آنجايى که باعث تقويت سيستم ايمنى مى‏شود، در بيماران پيوند شده خطرناک و ممنوع است.

به هر حال چنان چه فرضيه‏ى تقويت ايمنى صحيح باشد که شواهد زيادى هم براى آن وجود دارد، مى‏توان اميدوار بود که حجامت وسيله‏ى مناسبى براى درمان بسيارى از بيمارى‏هاى عفونى، سرطان‏ها و نيز بيمارى‏هاى اتوايميون که طب رايج در مقابل آنها درمانده است، باشد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
تاریخ انتشار : 16 تير 1389برچسب:, |
از غصه ی فراغت با که سخن توان گفت ؟ !جایی که بین یاران محرم مرا نباشد